In het nieuws


Diploma Contextuele methodieken met succes behaald.


Presentatie Lions Club Dongen vallei 6 april j.l.

Woensdag 6 april jl was ik te gast bij de Lions club Dongen vallei als gastspreker.

 

Thema's: Onderwijs / Leerlingen /Vertrouwenspersoon en Balans.

 

Een avond met interessante mensen en leuke interacties....  Lions bedankt voor deze mooie ontmoeting!

 

http://www.lionsclubdongevallei.nl


Registratie VCW

Vanaf nu ook officieel geregistreerd contextuele leerlingbegeleider bij de vereniging voor contextueel werkers. 

Nationaal congres leerlingbegeleiding 2016

Zaterdag 12 maart 2016 stond ik op het nationaal congres leerlingbegeleiding 2016 met de workshop (on)zeker in de klas.

 

Workshop 1: (On)zeker in de klas

 

Na een welkom mochten de deelnemers achter in het lokaal een ansicht kaart uitkiezen die ze op dat moment aansprak waarna ze een plaatsje mochten kiezen om te gaan zitten.

Het thema van de workshop was (on)zekerheid in de klas. Nadat ik me kort voorgesteld heb, Wendy Herrijgers contextueel begeleider & coach met een eigen praktijk, docent LO, vertrouwenspersoon, mentor, vriendin van, zus, dochter en sinds kort tante startten we met een aantal oefeningen waarbij de deelnemers konden ervaren hoe het is om onder druk te staan.  

 

Deze druk en wat het met je doet is terug te vertalen naar leerlingen, de druk die zij zouden kunnen ervaren en wat de invloed van een docent hierin kan zijn. Het werken aan de zelfvalidatie van leerlingen door o.a. erkenning te geven voor hetgeen wat goed gaat, en dat wat niet goed gaat er ook mag zijn kan zeer helpend zijn. In gesprek gaan, niet direct oordelen en oog hebben voor de 'achtertaal'/lichaamstaal/woorden tussen de regels door kan veel info geven m.b.t. de aard van de onzekerheid. Wat speelt er thuis, aan wie zijn ze loyaal en wat hebben ze nodig om het gevoel te hebben er toe te doen.....

 Het ontwikkelen van voelsprieten of deze hebben en ze inzetten kan zeer betekenisvol zijn in de ontmoeting tussen mens en mens. Vlak de invloed van de social media (https://youtu.be/RWsfXEqZTGM) niet uit en wees lief voor jezelf zodat je dat ook voor een ander kan zijn.

Hiermee werd ook afgesloten. De ansichtkaart werd door iedereen geschreven, met een mooie boodschap aan zichzelf. Deze gaat een dezer dagen op de post en brengt hopelijk een mooie boodschap op een mooi moment.

 

 

http://www.congres-content.nl/2016-nationaal-congres-leerlingbegeleiding-impressie.php

 

Wendy Herrijgersh

 


Beschrijving:

De Tilburgse Wendy Herrijgers is gymlerares en vertrouwenspersoon. Ze vindt beide functies leuk.

Fotograaf:

Marie-Therese Kierkels / Beeld Werkt

 

TILBURG - Mensen maken het verschil in het onderwijs. Zes weken lang brengt Brabants Dagblad Helden van het Onderwijs over het voetlicht. Nomineer ook uw held via: bd.nl/helden.

 

 

Ik geniet ontzettend van het een-op-een-contact met de leerlingen

 

door Jeroen Ketelaars
 

Ze is vereerd dat ze is voorgedragen als Held van het Onderwijs. "Het is een blijk van erkenning; het geeft aan dat wat je doet gewaardeerd wordt”, zegt de 32-jarige Wendy Herrijgers, docente van het Vakcollege Tilburg. Op de locatie aan de Gersh winstraat geeft de Tilburgse vooral gymlessen, maar daarnaast is ze vertrouwenspersoon voor de leerlingen. En hoewel ze graag les geeft, vindt ze die andere functie toch ook wel héél erg leuk.

"Ik geniet ontzettend van het een-op-een-contact met de leerlingen. Veel meer dan tijdens een gymles mogelijk is, krijg je dan een kijkje in de belevingswereld en de thuissituatie van de kinderen. Ik probeer dan altijd om niet alleen aandacht te geven aan het zichtbare gedrag, maar ook aan de bredere context. Je kunt bijvoorbeeld boos worden als een leerling te laat is, maar misschien is zijn moeder wel ziek en heeft hij eerst zijn broertje naar school moeten brengen.”


Aangezien er in het gebouw een paar honderd leerlingen rondlopen, krijgt Herrijgers de meest uiteenlopende verhalen te horen. Van kinderen die gepest worden, zich niet veilig voelen of het om een andere reden op school of thuis lastig hebben. Maar ook met de leuke dingen in hun leven melden ze zich bij haar. Met vrolijke gezichten vertellen ze dan over een nieuw huisdier dat ze hebben gekregen of dat ze zó blij zijn met hun nieuwe kleding. Of een leerling heeft na járen eindelijk weer contact met zijn vader. "Het is superbelangrijk dat het negatieve niet overheerst. Uiteindelijk gaat het erom dat de leerling het gevoel heeft dat hij gezien wordt, dat hij er mag zijn.”